Erasmus+, wiosna, Grecja 2025, czyli tym razem uczymy się o mediach społecznościowych

W świecie, w którym pierwszą rzeczą po przebudzeniu jest sięgnięcie po telefon, a wieczorem scrollujemy zamiast zasnąć – rozmowa o mediach społecznościowych wydaje się być koniecznością. Dlatego jesteśmy dumni, że wyszliśmy naprzeciw tej potrzebie i aktywnie rozpoczęliśmy dyskusję na ten temat, angażując w nią uczniów w ramach projektu „Media społecznościowe w Polsce i w Grecji – wpływ na relacje międzyludzkie” (nr 2024-1-PL01-KA121-SCH-000204441), realizowanego w ramach programu Erasmus+, sektor Edukacja Szkolna. I wyszło to naprawdę świetnie!
Podczas intensywnej mobilności w Grecji – wspólnie z naszymi uczniami i rówieśnikami z 2 LO w Katerini – zadawaliśmy pytania, które naprawdę mają znaczenie. Czy social media budują, czy niszczą nasze relacje? Jak wpływają na samoocenę? Co robi TikTok z naszą koncentracją? I jak nie zniknąć w cyfrowym szumie, zachowując przy tym kontakt z samym sobą?
Co zrobiliśmy?
- Wspólnie z greckimi uczniami uczestniczyliśmy w tematycznych wykładach i warsztatach.
- Opracowaliśmy autorskie artykuły blogowe, poruszające m.in. temat cyfrowej higieny, obrazu siebie w mediach społecznościowych, edukacyjnego potencjału kanału YouTube i TikToka oraz wpływu scrollowania na relacje rówieśnicze.
- Współpracowaliśmy w międzynarodowych zespołach, ucząc się języka, empatii, otwartości i argumentacji.
- Komunikowaliśmy się po angielsku, co realnie podniosło nasze kompetencje językowe i uświadomiło nam, jak bardzo ten język jest uniwersalny i potrzebny. Nie tylko w szkole czy na egzaminach, ale po prostu: na co dzień, dla siebie, dla odkrywania świata i poznawania innych ludzi.
Efekty tej pracy są zarówno edukacyjne, jak i bardzo osobiste. Dlaczego? Bo każdy uczestnik projektu musiał zmierzyć się z własnymi nawykami, przekonaniami i cyfrowymi rutynami. A to nie zawsze łatwe.
Dlaczego to ważne?
Bo social media są z nami codziennie, trzeba z nich mądrze korzystać. I nie przez wykład, ale przez dialog, doświadczenie i wspólne działanie. Wierzymy, że szkoła XXI wieku to miejsce przekazywania wiedzy, ale też przestrzeń do refleksji nad rzeczywistością, która jest bardzo dynamiczna.
Efekty? Zostają z nami.
Choć mobilność się zakończyła, projekt trwa dalej – w rozmowach, wspomnieniach, przemyśleniach i tekstach. Zyskaliśmy więcej niż umiejętność analizy cyfrowych zjawisk – zyskaliśmy pewność siebie, otwartość i przekonanie, że młodzi naprawdę mają głos. I warto go słuchać.
Efekty materialne naszej pracy można zobaczyć na blogu projektu:
Blog – Social media w Polsce i w Grecji
http://zsckpsochaczew.eu/czy-social-media-buduja-czy-niszcza-nasze-kontakty/
Podczas mobilności uczniowie doświadczyli także… bycia offline. I mamy przeczucie, że te chwile były równie wartościowe. W ramach programu kulturowego odwiedzili Meteory – majestatyczne klasztory, popłynęli w rejs na przepiękną wyspę Skiathos i spacerowali po tętniących życiem uliczkach Salonik.
Zapytani dziś czy było warto, odpowiadają błyskiem w oku i szczerym uśmiechem. Słów już nie trzeba – ich twarze mówią wszystko.