06-03-2023 10:08
W ramach projektu „Zintegrowany rozwój szkolnictwa zawodowego” grupa uczniów Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Praktycznego 2 i 3 marca wzięła udział w kursie „Skuteczna i rozwojowa komunikacja interpersonalna”. Kurs został sfinansowany ze środków unijnych, a jego organizatorami były Agencja Rozwoju Mazowsza oraz Instytut Badawczo-Szkoleniowy.
W dwudniowych zajęciach uczestniczyło 20 uczniów z klas czwartych technikum. Zajęcia obejmowały wykłady, pokazy filmowe i ćwiczenia. Pierwszego dnia uczniowie zdobywali ogólną wiedzę na temat procesu komunikacji - od czego zależy i czemu służy. Ewa Nowosielska, która prowadziła szkolenie uwagę słuchaczy koncentrowała na różnych poziomach komunikacji, czyli na tym, co mówimy, w jaki sposób mówimy i jaką rolę w tym procesie odgrywa mowa ciała.
- Żeby pobudzić ciekawość uczestników zajęć, proponuję różne ćwiczenia np. kalambury jako jeden ze sposobów komunikacji niewerbalnej, ponadto uczniowie poznawali techniki aktywnego słuchania, zadawania pytań, poznawali i oceniali swój naturalny styl zachowania, by lepiej poznać siebie.
Wątków do rozmowy nie brakowało: jak pracować ze swoimi emocjami, które wpływają na komunikację z innymi, jak udzielać informacji zwrotnej – m.in. na tych zagadnieniach koncentrowała się uwaga uczniów.
- Dla nas to były nowe tematy, mówi Szymon, moją uwagę zwrócił wątek dotyczący mowy ciała. Bardzo interesujący. Teraz już wiem, jak się mają prawdziwe intencje naszych polityków w porównaniu z tym o czym i jak mówią. Jeśli nie kontrolują swojej mowy ciała ich słowa rozmijają się z tym, co można wyczytać z ich mowy ciała – zauważa Szymon.
Zajęcia miały posłużyć lepszemu poznaniu siebie, każdy z uczestnikowi analizował i opisywał swój styl zachowania, a celem końcowym było poprawienie komunikacji tej werbalnej i niewerbalnej.
gbg
ZOBACZ GALERIE